måndag 26 juli 2010

Ovädersfiske och en pajas

Vilka kontraster. I fredags solsken, vakande öring och torrfluga. Idag regn och blåst, förtyngd tafs och streamerdängande. Det var alltså öringväder igen, fast lite för mycket. Jag var i den nedre delen av Ån för att fiska öring. Regnet som föll kunde jag stå ut med. Värre var vinden som kom i byar utifrån sjön och gjorde det svårt att kasta. Några öringpropellrar var det enda i öringväg. Istället fick ett par harrar i halvkilosklassen toppa dagens fiske, tagna på Zonker. Jo, så var det en pajas där också, eller vad man nu ska kalla honom. Iklädd läderhatt och solglasögon ställer han sig ett världsrekordhopp i längd, alltså ca 10 m, nedströms mig och börjar fiska. Vore det inte så att flugfiske förbrödrar skulle jag gjort något olagligt. Istället slängde jag ett ont öga på honom. En sak till. Ikväll träffade jag för första gången någonsin två fiskekortskontrollanter vid Ån.

1 kommentar:

Patrik sa...

Armkroksfiskare!!
Du skulle ha "hakat" ihop med honom och sjungit "vi rulla vi rulla" :-)