söndag 18 juli 2010

Fjällfiske

Hemkommen från 2 dagar i den jämtländska fjällvärlden jagandes öring, några erfarenheter rikare. Gårdagen bjöd på blåst, blåst och blåst. Inga kläckningar och därför ingen öringaktivitet heller. Det positiva, om man nu kan hitta något, var att det var mygg-och knottfritt. Jag sprang ihop med Bokbindarn som precis som jag var på ørretjakt. Bägge svor åt vinden, men vi var övertygade om att den skulle avta till kvällen. Han berättade om storöringen som tömt hans rulle på lina och backing innan tafsen rök, tidigare i veckan, innan vi begav oss åt varsitt håll.



Framåt kvällen besannades vår teori. Vinden avtog och de första öringvaken syntes. På en Klinkhammer lyckades jag kroka 2 vackra fjällöringar. Dessutom missade jag nån i min iver att fästa kroken. Senare på kvällen när det var helt vindstilla började den stora kläckningen och vakfesten. Jag försökte delta, men blev totalt dissad av öringarna. Hur jag än presenterde flugorna så tog de inte. Jag gick igenom flugasken, men inget dög. Vad är det jag saknar i min ask ? Öringarna fortsatte sitt kalas långt in på kvällen innan vi alla kröp till kojs, några mätta och nån funderande.

Imorse vaknade jag av solen värmde mitt tält. Ute var mörka moln i antågnde. Jag hade precis hunnit med morgonbestyren innan de första regndropparna föll. Sen kom i tur och ordning, rejäla regnskurar, hagel och åska. Jag väntade ut det värsta åskvädret innan jag började packa ihop mina blöta saker. Fast mellan skurarna bredde en och annan vakring ut sig på vattnet. Jag var naturligtvis tvungen att prova, men ack de prickiga var lika kinkiga som kvällen innan. Nu blir det till att klura ut vilka flugor jag ska komplettera med.



Inga kommentarer: