lördag 26 december 2009

Inspiration



Just nu håller jag på och läser en julklappsbok, som jag köpt till mig själv. Den heter passande nog Flugbindning och har ett par år på nacken. När den först kom ut tilldrog den sig inte något större intresse hos mig, men efter att ha bläddrat i den i en bokhandel, ändrade jag uppfattning. Här finns en del matnyttigt. Jag har kommit lite längre än halvvägs i den och det som har inspirerat mig mest hittils är kapitlet kläckare skrivet av holländaren Wim Alphenaar . Han har en intressant teknik att binda med foam. Genast började kugghjulen bakom pannbenet snurra igång för att omvandla den till mina egna flugor. Ideér har fötts. I boken finns också kapitel som jag upplever som helt ointressanta. De jag tänker på är de om torrflugor och streamers, bägge skrivna av två välkända svenska flugfiskare. Bara gammal skåpmat. Närmast står kapitlet om nattsländor på tur, även det ser intressant ut. Det blir dagens kvällslektyr.


Apropå inspiration så begav jag mig ut på en kamikazetur med mina längdskidor igår. Milspåret i Järpen. Glad i hågen över snön och de fina spåren åkte jag i bra tempo fram till mördarbacken, Ottobacken. Väl där så fick min för tillfället otränade kropp betala priset genom mjölksyra i armarna och stumma ben. Resten av kilometrarna blev en riktig plåga, men jag är fast besluten att om några veckor kunna betvinga backen i god stil och utan allt för stor smärta. Ivarje fall är det mitt mål, och man kan också se det som försäsongsträning till kommande fisketurer.

Inga kommentarer: