torsdag 3 december 2009

Fluefiske til fjells

Igår kväll betydde varken finanskris eller världssvält nada, under ca 1 timme stod tiden still. Då satt jag som fastklistrad framför filmen Fluefiske til fjells. Som titeln antyder så handlar den om flugfiske till fjälls, från april till sena augusti. Huvudpersoner är tre gutter som gör sin första flugfisketur i april på skidor till en isfri del av en å, och får se vakande öring. Sen rullar det på. Det blir vulgatafiske och nattsländefiske när dessa kläcks längre fram på säsongen. Öring fångas, en del upp mot 2 kilo. Berättartempot är långsamt, vilket passar detta fiske bra. Inga snabba klipp a´la MTV. Detta är en film för alla som älskar flugfiske, men kanske speciellt flugfiske på fjället. Den jag närmast tänker på är min kompis Ricky Röding.





Själv får jag lite dejá vu bilder inombords, från mitt eget fiske, när jag ser det tidiga flugfisket från snökanten. Har planer på att besöka ett eget "Hemlijaure" tidigt i vår på skidor för att fånga den första flugöringen.




Inga kommentarer: