lördag 17 oktober 2009

Duvedsälven levererar

I det sköna höstvädret satte jag och Lillgrabben oss i bilen för en tur till Duvedsälven. Ryggsäckarna var packade med diverse godsaker. Vi såg fram emot en skön dag. I Undersåker var det klarblå himmel och solsken. Till vår besvikelse såg vi molnen hänga tungt över Åre när vi kom ut på Såå-rakan. Och visst, i Åre mötte vi de första regndropparna. F-n, tänkte jag. När vi passerat Skutan och Mullfjället slutade regnet och det klarnade upp. Vattennivån i älven hade sjunkit rejält de sista dagarna och var nästan perfekt, härligt.
På tafsen knöts en svart ST-Epoxy och med förväntan vadade jag ut och gjorde de första kasten. Det var faktiskt, tro det eller ej, årspremiär för mig i Duvedsälven. Kast efter kast lade jag ut i strömmen med förhoppning om hugg, men icke. Var inte öringen hemma eller nådde inte flugan tillräckligt djupt ?



Gjorde ett avbrott för lunch, grillad hamburgare. Lillgrabben hade fått bestämma menyn. Till efterrätt blev det grillade marsmallows, något han fick ha för sig själv. Jag nöjde mig med en kåsa kaffe.




Åter till fisket, nu med tafs av modell extra fast sinking. Och se, det gav resultat. Rätt som det var kände jag de härliga ryckningarna i spöet från en krokad öring. Efter en kort kamp kan jag lyfta iland en halvkilosöring. Den skulle få följa med hem till mormor. Fortsätter fisket trots att vädermakterna gör sitt bästa för att sätta krokben för mig. Omväxlade vinbyar och nederbörd i form av regn med inslag av snö gjorde att jag gav upp flugfisket och greppade UL-spöet istället. Flyttade mig ett 10-tal meter uppströms och fiskade av ett lugnvatten som man inte kommer åt med fluga. I rask takt, inom ett par minuter, krokade jag tre öringar. Alla på Rogerdrag. Ibland är fiske enkelt !



Lillgrabben började signalera att det är dags att åka hem. Under dagen har han omväxlande lekt i skogen eller på stranden med sina medhavda leksaker och tränat med sitt haspelspö. Naturen är världens bästa lekplats, helt klart.

Nöjda och belåtna åkte vi österut och möttes återigen av en klarblå himmel i Undersåker.

2 kommentarer:

Jens sa...

Hej Stig

Kul att läsa om din och grabbens fiskelycka! Antar att du även börjar ladda för lite novemberfiske i Storån snart?

Stig Torniainen sa...

Kan du ge dig på !
Hoppas bara att vädergudarna och vattennivån är på min sida.