lördag 24 oktober 2009

Blåsigt värre

Idag åkte jag västerut igen till Duvedsälven, till vad jag trodde, skulle bli en skön fiskedag i solsken. Solsken var det hela dagen. Vinden däremot, hade jag inte räknat med. Hemmavid var det i det närmaste vindstilla. Jag valde att fiska nedanför Staa-bron på den östra sidan för där var det lä. Där finns också en del djuphålor som skulle undersökas. Med mig hade jag både GT-4:an och UL-spöet. Jag fiskade mig nedströms utan fiskkontakt, frånsett en stöt i Rogerdraget, som torde ha kommit från en öring. Det var riktigt skönt att fiska i det värmande solskenet med skogen som skydd mot vinden. Längre nedströms tog skyddet från vinden slut och jag prövade att göra några kast där, men det tog inte lång stund innan fingrarna sa ifrån. Alldeles för kallt. Att fiska från den västra sidan var inte ens att tänka på ! I brist på öringhugg gjorde jag en rockad och åkte mot Karolinermonumentet. Där nere borde det också vara lä med denna vindriktning.




Mitt antagande stämmer, nästan. Inte helt i lä, men fullt fiskbart. Körde samma taktik där först fluga och sen Rogerdrag. Även öringen var konsekvent och deras hugg uteblev.



Nu skulle jag kunna skriva om hur skönt det är att var ute en solig höstdag och få njuta av kaffe och fiske och att få fisk inte är allt. Det gör jag inte. Jag erkänner att det känns lite surt att inte ens ha fått kroka på en propeller ens denna dag. Eller tänk känslan under hemfärden om man fått en öring på 50 cm. Det hade varit något.


höstflugor

2 kommentarer:

bronco sa...

Stackars scheriffen, det torde vara samma känsla som flera timmar i skogen uten en endaste kantarell!!! Tänker jag så kan jag förstå, i övrigt, ah, gäsp, gäsp, förstår jag inte riktigt vitsen med att fiska... och ingen Järpenkändis på danskampen, vet du om de är med nästa fredag?
/a-k

Stig Torniainen sa...

Gäsp..förstår inte varför man ska sitta vid en drejskiva hela dagarna när man kan fiska ;-)
Nästa lördag är Joel Wulff med. Ring & rösta !