fredag 10 april 2009

Långfredag

Idag blev det en tur till ån igen på eftermiddagen. Solen sken och kvicksilvret var långt över 10-graderssrecket. Det första jag ser när jag kommer fram är ett vak. Det följs strax efter av ett nytt en bit bort. Jag lägger ut min svarta ST-Wiggle bäcksländenymf och börjar sakta ta hem linan. Ingenting händer. Precis när jag ska lyfta för ett nytt kast kommer en försiktig dragning i linan. Jag lyfter spöet för mothugg och känner tyngden av en fisk, i cirka två sekunder. Sen är den borta. Attans oxå ! Det hade varit fint med vak och fast fisk i första kastet. Det blir den enda kontakten med åns invånare under dagen. Jag ser ytterligare några sporadiska vak. Något jag ser flera av är däremot bäcksländor. Nu är det inte långt kvar till en större kläckning.




Som synes var det både nymfer och sländor som kröp på isen.

Imorgon blir det inget fiske. På påskafton kommer ju påskharen med godisägg till barnen och det gäller att någon ser till att de är väl gömda. Allt till barnens stora glädje.

Inga kommentarer: