måndag 15 augusti 2016

From Germany with love

För några år sedan stötte jag ihop med en far och hans son vid en öringström i trakten. De visade sig att de var från Tyskland och var på sitt första besök här. Jag fiskade med en Zonker och lyckades kroka en fin öring. De blev nyfikna på min fluga eftersom de inte lyckats med sitt fiske. Om jag minns rätt så fick de flugan av mig innan vi skiljdes åt. Sedan följde lite sporadisk kontakt via mail. De hade förälskat sig i Jämtland och återkom nåt år senare, men då gick de flesta vattendrag höga och var svårfiskade.
Nu är de tillbaka igen. Och det med besked. Jag fick ett mail där de berättade att de träffat på en flugfiskare från stockholmstrakten, som visade sig ha ett gäng ST-flugor i sin ask. Denne flugfiskare gav dem några tips på bra platser, och det gav resultat i form av en öring i 4-kilos klassen.
Imponerande! Vilken fisk!
Det är bara att gratulera.

Vattennivåerna har sjunkit så det går lätt att komma åt och fiska på nästan alla ställen. Det är också den tiden på året då öringen börjar röra sig mot lekplatserna och blir aggressiv. Det kan löna sig att fiska i mörkret.
Innan ni gör det så är det några saker att tänka på:
-Vada inte på okänt vatten. Risken är stor att ni får bada.
-Ta med två pannlampor så har du en i reserv.
-Långa perfekta kast är inte nödvändiga. Ofta går öringen närmare land i mörkret.
Med tur, och kanske lite skicklighet så hugger öringen.


Inga kommentarer: