söndag 9 november 2014

Från minus till plus

När jag åkte över Älven imorse visade biltermometern -8 grader! Jag litade dock på SMHI´s prognos och i nästa dalgång nere vid Ån visade samma termometer +2 grader.
Ute på selet möttes jag av en fin morgon, vindstilla och solsken. Så ska en Fars Dag inledas.
morgonkaffe
 
Tro det eller ej, men några enstaka försiktiga vak bröt vattenytan emellanåt. I november....
På tafsen satt en förtyngd nymf i modell större och med hjälp av en snabbsjunkande polytafs så "krattade" jag botten. Att jag var på rätt djup visade sig genom att tre stycken av nymferna sitter kvar i bottenstenarna.
nymf a la J:son
 
Vattennivån hade sjunkit ett par decimeter sen förra helgen, och är snart nere i optimal novembernivå. Och, nej ingen öring denna dag, de var väl även de fullt upptagna med farsdagsfirande.....



Inga kommentarer: