lördag 23 augusti 2014

Plötsligt händer det ...igen!

Fast nu helt tvärtom. Låt mig förklara. Den senaste tidens regnande har gjort att vattenföringen i Älven tredubblats på en vecka. Från ca 30 kubik/s till 90 kubik/s idag, och jag tror inte vi nått peaken än. Det är mycket vatten som ligger lagrat i de stora sjöarna uppströms. Frågan är om Älven är färdigfiskad för i augusti? Nu verkar det vara slut på nederbörden och vi får se när vattennivån stabiliserar sig och hur mycket den hinner sjunka. Till saken hör också att det inte går att komma åt alla ställen med hög vattenföring.
Igår kväll var jag ute och kunde genast konstatera att det var ett par decimeter högre vatten än häromdagen. Väl på plats såg jag genast att jag inte kunde vada ut till de bra ställena och komma åt djupfåran. Det var bara att hoppas att fisken sökte sig inåt i det högre vattenståndet.
mörkret lägger sig
Inget hände, jag bytte fluga och provade olika ställen, men nej. Totalt dött, frånsett nåt enstaka vak långt ute på selet. När allt kaffe var urdrucket, mörkret lagt sig, jag förbannat regnet och det finska vemodet var på väg in gjorde jag ett sista försök. Vadade ut till en sten med hjälp av pannlampans sken. Plötsligt suger det till i spöet och en öring har bitit i den svarta ST-Zonkern. Med hjälp av samma pannlampa lyckas jag håva öringen ute i strömmen, och alla mörka tankar var som bortblåsta. Jag kunde packa ihop och bege mig hemåt med ett leende på läpparna. Hade jag haft ett vackert Stomatol leende så hade nog Lunkan, som fiskade en bit nedströms, sett ett lokalt norrsken.
52 cm Trutta
Öringen högg på en svart ST-Zonker bunden på en J:son Nymph Hook i strl 4 med löst hängande zonkervinge.
öringgodis

Inga kommentarer: