söndag 1 juni 2014

Sommar

1:a juni innebär att vi är inne i den första av sommarmånaderna och att fiskesäsongen börjar. På det första påståendet vill jag bara påpeka att när jag tidigt imorse klev i strömmen var jag iklädd dubbla långkallingar, tunn täckjacka och fleecemössa för att hålla värmen i den kalla nordliga vinden. Termometern visade på ca 5 grader. Fiskesäsongen? Min biologiska fiskeklocka tickar året om.....
På ett av de första kasten sög det till i flugan och en öringen rusade iväg med linan i strömmen. En bra start på dagen helt enkelt. Efter lite givande och tagande kunde jag kroka av och återutsätta en grann öring i kilosklassen.

Efter den smakstarten fortsatte fisket ett par timmar med avbrott för kaffekokning, men endast en liten öring visade intresse för flugorna. På eftermiddagen idag har vädret slagit om till ostlig vind och värme. Fortsättning följer....

Inga kommentarer: