söndag 12 januari 2014

MyTube

Ibland när fisken har varit försiktig och bara nafsat i vingen på mina streamers har det varit svårt att kroka den. Några av dalens flugfiskare har frågat om jag inte kan binda på längre krokar, eller på tuber. Tanken har funnits i bakhuvudet en längre tid. Till slut gjorde jag slag i saken och besökte Karriz i Östersund och inhandlade lite tuber och fick några tips på köpet.
Jag tittade på lite klipp på YouTube om konsten att binda på tub. Där handlade det mest om hårvingar och lax-och havsöringsflugor. Jag testade dessa tekniker, men de kändes inte helt bekväma. Till slut tänkte jag, varför inte binda med min egen stil och mina egna öringflugor?
Då kändes det genast mycket bättre och att jag hittat rätt.
Vad alla tempelhunds-och junglecook puritaner säger, det bryr jag mig inte om. Jag är ganska säker på att mina tuber kommer att fånga fisk, efter lite testfiskande och justering.

Inga kommentarer: