måndag 1 oktober 2012

Äntligen oktober

Vad otroligt dumt att den första oktober ska infalla på en måndag. Vi borde lagstadga att det alltid ska vara på en lördag. Idag satt jag i Åre på en kurs i konflikthantering, och jag kan erkänna att jag kastade lystna blickar ut genom fönstret på det underbara vädret som bjöds oss. Den största konflikten försegicks nog inombords, min längtan till öringströmmen, som blev lovlig idag,  kontra kursinnehållet. Istället för att välja lösningsmetoden kamp, valde jag den mer fega metoden anpassning. För jag visste att jag skulle hinna ut en stund senare på eftermiddagen.
Väl ute i strömmen möttes jag av solsken, småsveda och vakande småöring, en skön oktoberkväll med andra ord. Vattennivån har sjunkit till en bra nivå för flugfiske, så det ser ut som det kommer att bli ett fint fiske framöver. Lite längre nedströms stod Inspektörn´utvadad och var inte sen att MMS.a mig bilder på fångad öring.
Själv fick jag kroka av en typiskt smal oktoberöring, tagen på en softhackle streamer.

Nu är höstfisket igång på allvar, och jag räknar med att fiska tills antingen spöringarna fryser igen, eller höljorna gör det. Vi får se vilket som händer först.....

Inga kommentarer: