onsdag 25 april 2012

Hårigt och härligt

Häromdagen fick jag en beställning flugbindningsmaterial, bla Craft Fur. Detta var en nyhet för mig, som jag ville pröva som streamervingar. Det är ett långhårigt syntetmaterial. När jag studerar biten med syntethår inser jag att detta är ju en vanlig textilprodukt. Sagt och gjort, idag tog jag med det till jobbet för att konsultera en expert, vår textillärare Marita. Hon kastade en blick på det och gick sen till ett av sina välfyllda skåp och plockade fram en rulle med likvärdigt hår. I hennes värld heter håret Fanny och kommer från Textilhuset, Det håret var inte lika långt som Craft Fur, men fullt använbart till flugbindning. Inte heller fanns det lika många färger.

Det bruna till vänster är Craft Fur och det högra är Fanny, långhårig päls. Det viktiga här är priset. En bit Craft Fur på 10x10 cm kostar runt en femtilapp, medans skolan betalar ca 100 kr/m för Fannyhåret. Och då är det 140 cm brett. Priset blir förmodligen lite högre i välsorterade textilaffärer. Så nu Marita är det bäst att du sätter ett rejält lås på det skåpet.

Det härliga är att Inspektören tagit årets första fisk på torrfluga i Älven, på fluga han köpt av mig. Törs nog påstå att det är den första på torrfluga i år i hela Årefjällen.

Inga kommentarer: