fredag 5 augusti 2011

Night time..

..is the right time. I varje fall om man ska jaga öring under dessa väderleksförhållanden. Jag sammanträffade med JP vid Ån igen för en stunds fiske. Han hade redan varit där ett tag, men bara fått kontakt med småfisk. Vi fiskade strömsträckan en stund innan vi flyttade uppströms. Där var redan några jag kände igen. En pappa och hans son som åkt ända hit från Hamburg. Nu sprang vi på varandra för tredje gången denna vecka. De kunde förtälja att fisket under dagen varit dåligt, rent av uselt. Döm om deras förvåning när jag strax krokar på en fin fisk. Efter en stunds stridande kan jag håva en 50 cm´s öring i mörkret. Äntligen, det var länge sen jag fått känna på en fisk i den storleken.

Vinnarreceptet var en brun ST-Zonker och förtyngd tafs. En stund tidigare hade jag fått ett MMS från Lunkan som fått en fin öring på sorkimitation. Nu var det skönt att kunna kontra med min öring. När jag står vid bilen och packar ihop kom de tyska flugfiskarna fram och pratade lite mer. De ville se på min Zonker, och eftersom mitt hjärta var lika stort som Greklands statsskuld denna kväll, så fick de behålla flugan. Flugfiske förbrödrar.

Inga kommentarer: