söndag 19 juni 2011

Torrflugefiske-på riktigt

Idag gjorde jag säsongens första riktiga torrflugefiske. Med det menar jag att bara, och endast fiska med torrfluga, och invänta att öringen gör första draget. Vinden som drog längs strömmen förstörde nog det mesta av kläckningen och vakandet, men spanade man noga kunde man hitta sporadiska försiktiga små vak. Det betyder inte att det är småfisk. Jag placerade min fluga vid ett litet vak och direkt sögs min Goddard Caddis ner i en virvel och spöet spändes i en skön båge. En öring i kilosklassen kunde efter en stund avkrokas. Ytterligare en öring krokades men vid mothugget gick flugknuten upp. Mitt fel ! Nåväl, en trevlig dag vid strömmen.


basecamp mitt i strömmen

2 kommentarer:

Patrik sa...

De där var ett inlägg jag har väntat på :-))))

Nära nu ;-)

Stig Torniainen sa...

Och ett fiske jag väntat på :-)))